Jungletrekking in Bukit Lawang - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Jungletrekking in Bukit Lawang - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Jungletrekking in Bukit Lawang

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

07 Mei 2014 | Indonesië, Sumatra

Woensdag 7 mei 2014 Jungle trekking. Vandaag onze tweede tocht
Om 8.00 met een goed amerikaans ontbijt gestart,3 toast, scrumbled eggs, vers sapje, jam en boter en sloten goede koffie met wat drap onderin.
Om 9.00 uur moesten we klaarstaan voor onze jungletocht met gids Sunny, is natuurlijk zijn toeristennaam. Aardige kerel van rond de 40.
We begonnen gelijk achter het restaurant aan een forse klim van ruim 100 bamboetreden. Sunny had er flink de vaart erin. Yvonne (Dieseltje!) achter Sunny en ik als hekkensluiter. Na de treden bereikten we het nationale park, afgekort DE JUNGLE.
We kwamen eerst zijn tante tegen die haar haar erg mooi had ingepakt ter bescherming bij het besnijden van rubberbomen. Natuurrubber stinkt naar stront! Hier en daar kwamen we nog wat gidsen tegen met toeristen. Om 10.15 uur nog geen oerang oetan gezien. Sunny overlegde per telefoon met andere gidsen of die iets hadden gezien en ik kreeg een stijve nek van omhoog kijken. Om 10.30 vloog Sunny via lianen en wortels al glibberend een berg af en wij moetsen volgen. Onder gekomen stonden we oog in oog met een oerang oetan (OO) en haar baby. Geweldig zo mooi die dunne rode haren en die trouwe ogen. Al snel kwamen andere groepen omlaag geglibberd. Na een half uur gingen we weer verder op zoek naar onze roodharige vrienden. Sunny sloot zich aan bij collega met een stelletje uit Marseille. Onze goep van 6 personen ging dus al glibberend, klimmend,vallend door in de jungle en dat met een temperatuur van 35 graden of meer , rugzak achterop en luchtvochtigheid van 90 procent. Het voelt alsof je continu in je broek zijkt zo nat is je onderbroek. Om 11.00 kregen we een tip over een orang oetang. Aangekomen zagen we een flinke meid met een baby. Ze kwam heel dichtbij. Yvonne mocht schillen van de meloen geven. Daar heb ik prachtige foto,s van. Zo nu en dan kwam de OO recht op je aflopen en bleef dan op een meter afstand staan. Je kon haar recht in haar ogen kijken. De lunch had Sunny op zijn rug meegedragen. Zijn collega en hij bereidden de lunch voor de twee fransoosjes en us. Nasi met ei in een kokosblad gevolgd door meloen en ananas. Heerlijk om op een steentje in de jungle je lunch te nuttigen. Om 12.30 uur kwamen we tenslotte nog een OO wijfje tegen met enkele longtail makakis erbij. Die LT makakis zijn net ratten en echte kuddedieren. Na een kwartiertje OO spotten werd de eindreis ingezet over een aantal heuvels langs kliffen. Was niet makkelijk en hier en daar bloedlink. Tegen 14.00 uur kwamen we bij de rivier uit, waar zoonlief van Sunny en vriend klaarstonden met grote vrachtwagen binnenbanden voor de rafting. Met 4 aan elkaar gebonden banden, camera's etc in waterdichte zakken vertrokken we tegen drieën aan de terugreis van zo'n drie kwartier. Een waar spektabel over de stroomversnellingen met 5-en en met vier banden en twee stokken om ons te hoeden voor de rotsblokken. Om 16.00 uur waren we terug zeiknat, vuil maar weer een fantastische ervaring rijker.