Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

18 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Gisteravond hadden we bij de receptie vervoer geboekt via een reisbureautje voor Borobudur en Prambanan. Om 4.45 uur in de morgen pikte het minibusje ons op. Michael, een audittor van Allianz Duitsland die ook in ons hotel verbleef ging ook mee. Het minimusje zat vol. Met een uurtje waren we er. De Borobudur lag nog deels in de ochtendnevel. Toeristen worden naar een afzonderlijke ingang begeleid en krijgen daar eerst koffie na betalen van de entree. Die is omgerekend circa 15 euro. Indonesiers betalen bij hun ingang een kleine euro. Daarna loop je door een klein parkje naar de Borobudur. Het was nog relatief rustig. Wel word je een keer of honderd gevraagd om op de foto te gaan met vooral de local girls. Wat goed werkt is antwoorden in het Frans. Dan gaan ze op tilt en vergeten de fotoplannen. Of gewoon NEE als antwoord geven. De Borobudur, boeddhistisch bouwwerk is massief en gaat in ringen enkele tientallen meters omhoog. De ringen zijn voorzien van stupa's en afbeeldingen. Werkelijk schitterend. Geweldige foto's gemaakt! Nog even ontbeten bijstalletje52 en om 9 uur door naar de volgende tempel die 10 minuten verder ligt. Ook deze tempel dateert uit 800 na chr. Entree hier 20000 ir. Daarna weer in het busje en op naar de Prambanan, ruim 60 kilometer verder. Inmiddels liep de temperatuur verder op naar waarden boven de 35 graden. Prambanan, is een totaal van circa 10 tempels uit 800 na chr. Het zijn hindoeïstische tempels. Zelfde wijze van entree als Borobudur. Na het betalen van circa 15 euro kregen we weer een sarong om en konden naar de tempels na door een parkachtig landschap te hebben gelopen. De grootste tempel stond deels in de stijgers. Tempels lijken sterk op de chamtempels in Vietnam maar zijn hier wel veel hoger en groter. Geheel is mooi gerestaureerd. Prachtige reliëf kunstwerken in het lavasteen waarmee alles is opgebouwd. En ja hoor weer de hele tijd de vraag om foto's. Wat moeten ze toch met al die foto's van toeristen? Op hun mobieltjes? Rond 13.30 uur waren we in het hotel terug. In het zwembad kwam de stoom van mijn lijf zo heet was het. In de avond zijn we via Malioboro street naar hetzelfde reisbureautje gelopen. Was toch wat verder dan gedacht en daarom een becak genomen. Betaalden 15000 ir voor 20 minuten, hij reed nog verkeerd ook en moest zich daardoor het apelazerusl trappen. Een bustrip geboekt naar Bromo, hotel en vervoer naar Bali Denpasar. We betaalden 40 euro pp incl vervoer per jeep naar Bromo en eenvoudig hotel. Is niet de route via malang. Wordt een zware tocht, maar we willen naar Bali. Trein via Malang is niet optimaal; is namelijk een nachttrein en daarna moet je weer via Malang, Soerabaja, Probolingo naar de ferry voor Balie..... . Dat zou teveel regelwerk worden en ik denk dat Yvonne dat niet meer trekt, ze begint wat vermoeid te worden.