Dagje druk "JogJa" - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Dagje druk "JogJa" - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Dagje druk "JogJa"

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vanaf 03.00 uur niet meer geslapen. Java is zwaar islamitisch en gepleid met moskeeën...én vier luidsprekers dies op 50 meter van ons bed staan! De imam had een uitgebreide riedel vannacht, het leek onze oude pastoor Francois wel, er kwam geen eind aan. En denk je, als ie klaar is, "gelukkig", begint nummer twee te blèren! Het ontbijt vergoedde veel in ons Jambeluwuk hotel, met een hoge kwaliteit aan eten en ook voor ons, broodeters, meer dan voldoende keus. Daarna op pad gegaan naar het Kraton, het paleis van de sultan en zijn waterkasteel, waar hij in betere tijden in het geheim zijn pleziertjes had. Hij ging wel netjes vantevoren in bad, vandaar de naam...
Het tweede deel van het Kraton was erg mooi met een gamalang orkest en de bekende wajong poppen. De voorstelling bleef duren. De sultan/gouverneur heeft tot in de jaren tachtig van de vorige allerhande onzinnige onderscheidingen van ons koningshuis gekregen. Het eerste deel van de Malioboro was erg druk, allemal dezelfde shops met nepbatik en heel veel becaks (fietstaxi's). Voor 1,50 euro koop je hier al een broek.
Het lijkt wel Egypte doordat je continu wordt aangesproken door "hulpvaardige gidsen". Wat we missen hier zijn leuke eettentjes en terrasjes. Er zijn hier zo weinig westerlingen dat je een bezienswaardigheid bent en de locals reageren, voornamelijk pubers, met gesmiespel en gelach. We hebben een antiscript bedacht: we doen hetzelfde terug en vragen meteen "where are you from?", terwijl het overduidelijk is dat het locals zijn. Nog even lekker gezwommen in het zwembad van het hotel en alleen dingen besteld die telkens op bleken te zijn! Uiteindelijk 1 glas citroenthee kunnen bemachtigen. Nu even bijkomen en straks eten in het hotel en morgen Prambahan bezoeken, een Hindoeistisch tempelcomplex daterend van 856 na Chr.