Toertocht Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Toertocht Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Toertocht Samosir

Door: Richard van hest

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 Mei 2014 | Indonesië, Samosir

11 mei. Vanmorgen om 9 uur onze hondascooter opgehaald voor onze tocht. De eigenaresse was weer helemaal goed gehumeurd. Op mijn vraag of er genoeg benzine in zat werd de dop van de tank eraf gehaald, effe schudde en het was volgens haar oké. De benzinemeter en snelheidsmeter werkten niet. Tocht vandaag naar eerst Tomok, Ambarita en Simanindo. Weer is geweldig, lekker zonnig en weinig wind. Yvonne achterop en rijden maar. Tomok was de markt nog niet begonnen daarom daar weer omgedraaid en door naar Simanindo. Het sterft hier van de kerken en omdat het zondag is ging ieder net dikke bijbels en op zijn mooist gekleed naar de kerk. De lokale bussen maakten overuren om iedér op tijd in de kerk te krijgen. Een lokale stinkbus heb ik denk ik wel een keer of twintig ingehaald. In Ambarita even gezocht naar de stenen stoelen, museum etc. We moesten een zijstraat in met enorme gaten in de weg. Na een 500 meter waren we er. Achter een poort staan een aantal Batakhuizen met daarvoor de stenen stoelen voor jurering en een plaats voor executie. Voordat ze je onthoofden werd je eerst overal gesneden en ingesmeerd met chili etc en daarna onthoofd. Omdat het zondag was waren er complete Indonesische families aanwezig. Na een klein half uurtje zijn we weer verder gegaan naar Simanindo. Na een drie kwartier rijden bereikten we Simanindo. We waren wat te vroeg voor de voorstelling van de Batakkers op het plein voor de Batakhuizen in Simanindo. Na het betalen van 50000 ir mochten we plaatsnemen op de muurtjes voor de voorstelling van 11.45 uur. Voorstelling bestond uit 9 delen. De batakkers,een 10 tal kwamen op met een waterbuffel. De voorstelling duurde een half uurtje en eindigde met een uitnodiging aan het publiek om mee te dansen. Nou dat kennen we wek dus tijd om vlug te vertrekken, eén colaatje te pakken en op de scooter weg. Terug naar Tomok voor de markt. Tweede dag rijd je al gelijk een stuk sneller. Het blijft oppassen geblazen voor de kuilen in de weg want voordat je uitwijkt moet je goed in je achteruitkijkspiegel kijken er komt zo nu en dan nog wel eens eens bus achterop. Om 14.30 de scooter ingeleverd en gelijk onze schone was in ontvangst genomen. Voor 50.000 ir had ze onze was gedaan. Zag er keurig uit. Lekker aan een soepje in tabo cottages en toen het zwembad in. S,avonds lekker gegeten en bijgekletst met een Nederlands stek dat met een Nederlandse auto vanuit Australie,Timor, Bali, Java en Sumatra aan het trekken zijn.