Tobameer Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Tobameer Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Tobameer Samosir

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

10 Mei 2014 | Indonesië, Samosir

Vannacht miste ik de junglegeluiden en ben zowat elke twee uur wel wakker geworden. Ries daarentegen heeft een half regenwoud omgezaagd volgens mij. Vanmorgen heerlijk een warme douche genomen en we hebben onze haren beter kunnen wassen. Het heeft de afgelopen nacht aan één stuk geregend en vanmorgen lag het Tobameer verscholen onder een dik pak mist. Bij het ontbijt lekker vers gebakken bruin brood met........hagelslag op en dat is dan zo lekker als je het niet verwacht! Het heeft de rest van de ochtend nog gemiezerd en we hebben onder de parasol rustig zitten lezen. Omdat Ries het er zo op had staan om een scooter te huren en ik dat toch ook wel spannend vond hebben we voor vanmiddag en morgen de hele dag er eentje gehuurd. En wij als oude tieners weer op pad met onze haren in de wind, en links op de weg rijden uiteraard. De klok teruggedraaid naar veertig jaar terug, toen we met de Benelli ieder weekend op pad gingen. Mijn hand weer om zijn middel, dat "ietsje" anders voelde dan toen, maar ach....niet minder romantisch! Onderweg worden we begroet door scholieren, kleine kinderen, maar ook volwassenen die voor huisje zitten. En sommige onderkomens verdienen het predikaat "huis" niet echt, want de houten schuurtjes in. Nederland zijn daarmee vergeleken chalets! Maar de bevolking is zo vriendelijk en proberen een praatje met je aan te knopen. Door met onze scooter zelf op pad te gaan ontmoet je de lokale bevolking. Op de terugweg langs de weg gestopt om een flesje te drinken. Gewoon bij mensen thuis waar het dagelijks leven zich afspeelt en je de armoe met eigen ogen ziet. Alles speelt zich af rondom hun winkeltje, wonen is hieraan ondergeschikt. We zijn hier in het gebied van de Batak stam, die nog tot 1870 koppensnellers waren....!