Op naar Samosir eiland - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu Op naar Samosir eiland - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Yvonne Hest - WaarBenJij.nu

Op naar Samosir eiland

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

09 Mei 2014 | Indonesië, Samosir

9 mei. 7.30 kwam ido ons al tegemoet in het restaurant van eco lodge. De nederlanders die naast ons in de lodge zaten waren al vertrokken. We hadden weer een lekker grote toyota. Vandaag een rit van 250 km naar parapat aan het lake toba. Tegen verwachting in was de weg van bukit lawang naar medan erg goed. Ido houdt van stevig doorrijden en kan enorm lullen or van alles en not wat. Zijn engels is erg goed. De eerste stop om 10 uur was op een bergmin het karo hoogland. Cafe barcelona, helemaal in fc barcelona kleuren grschilderd. Schilderen op zijn sumatraans. Vanaf 20 meter ziet t er aardig uit. Koffie was slap en gezoet en zag er bedenkelijk uit. Yvonne bezocht als eerste de wc en kwam lichtelijk in chock terug. Ze was blij met de handgel. De eenzame fietser die we onderweg hadden gezien, stopte bij ons.....t was natuurlijk een nederlander van indonesisiche afkomst. Hij trok in zijn eentje op zijn fiets door indonesie en was twee dagen geleden in medan aan zijn tocht begonnen. Na een stop van een klein half uurtje ging het weer verder. Ido heeft de hele reis zijn richtingaanwijzer naar rechts aan staan. Ze rijden hier links en zo gaf hij aan dat hij er langs wil. Inhalen ken vaak net. Na medan werd weg hier en daar slechter. Je rijdt op een smalle c weg met vrachtwagens , becaks en. Brommers. Ongelooflijk dat dat goed gaat. We zagrn zelfs een becak, brommer met soort van zijspan met 10 studenten erop. Scholieren reizen meestal bovenop de lokale bussen. Je ziet dan een stampvolle lokale bus met zo,n 10 jongens erbovenop die zich goed moeten vasthouden in de bochtige bergwegen. Rond 1300 stopten we in brastagi. Effe 5 000 000 indone roepias gepind. Daarna in een niet toeristisch restaurant gaan eten. We bestelden cola en beefsoup met groenten en vermicelli. In de soep was een half rund gegooid met alles erop en eraan. Maar hij was verdomd lekker. Ido bestelde er nog rijst bij. Wij hadden genoeg aan de bak soep. Ik moest voor alles ongeveer 5 euro afrekenen. Eten en drinken is hier erg goedkoop. Lodges worden steeds wat duurder. Niet vreemd als je bedenkt dat we in tangkahan 75000 ir per nacht moesten afrekenen is nog geen 5 euro voor een lodge, huisje voor jezelf. Ecolodge betaalden we 325000 per nacht incl ontbijt, nog steeds niet veel zon 21 euro. Na de lunch gingen we nog even de markt op. Fruit en groente te over en prachtig uitgestald. We kochten daar een mango en een zak kleine mangos. De mango ter plekke opgegeten, heeeerlijk. In de buitenwijk van brastagi bezochten we nog een karo batakhuis. Daarna ip weg dachten we maar ido wilde ons ook nog een boedhistische tempel laten zien de grootste van sumatra. Dat ding was volledig goudkleurig geschilderd. Prachtig om te zien hoe moslims en katholieken reageren. Op deze suikerzoete gouden taart. Rijden in het karo hoogland is een avontuur op zich. Wegen zijn smal en onze ido blijft nergens achter hangen dus ging hij heerlijk los en ondertussen maar lullen en bijv direct stoppen bij 10 apen op de vangrail om ze te kunnen filmen. Laatste stop bij sipiso piso waterval. De grootste van indonesie.....aardig maar wij zijn aardig ge verwend. Om exact kwart over vijf waren we jn parapat. Namen afscheid van ido en spraken af met hem voor de 12 e. Rugzakken op en lopen naar de veerboot. De laatste ging om kwart voor zes. Op de boot zat het nederlands stel dat we eerder waren tegengekomen in ecolodge. Chauffeur had hun wijsgemaakt dat hij nergens kon stoppen anders zouden ze het niet hebben gehaald voor zes uur. Wat een onzin. We betaalden op de veerboot 10000 ir pp is 65 cent voor 40 minutenvaren op een tweedeks boot met zon 50 toeristen. De derde aanlegstijger was tabo cottage. Hadden we tel tijdens de rit geboekt. Inchecken ging snel. Kamer was erg mooi. Begane grond met zitje op veranda. En....warm water om te douchen. We betalen 350000 incl ontbijt. Nog steeds niet vee. Zo rond 8 uur gingen we uitgehongerd eten. Tilapia filet, het sterft vande viskwekerijen in het tabo meer, in een zeer hete ,pepers, soep met rijst. Erg lekker van smaak en goede afwisseling op de ayam, kip van de laatste week.